Huvijuht Margit Ehandi ülevaade õpirändest Hispaaniasse
Tallinna Tehnikagümnaasiumi 8. ja
9. klasside õpilased Triine Tomingas, Laura-Stiina Lindmäe, Merilin Nurme, Karl
Erik Kompus, Jasmin Rätsepso, Karl Lukas Kaljurand ja õpetajad Iryna Inozemtseva ja Margit Ehandi
osalesid vahemikus 11.04-19.04 Erasmus+ õpirände programmis. Sihtkohaks oli
Hispaanias asuv Porto de Sagunto sadamalinn, kus tutvuti IES Maria Moliner
kooliga ja sealsete õpilastega.
Kuna programmi peamisteks eesmärkideks
on Euroopa ühise pärandi tundma õppimine rahvusvahelise koostöö- ja kogemuste
vahetuse kaudu (lisaks ka keelepraktika ja erinevates olukordades toimetulek), siis olid need päevad kantud erinevatest aktiivsetest
ühistegevustest.
11.04 – ESIMENE PÄEV -
SAABUMINE
Ärkasime enne kukke ja koitu, et
kell 06:05 Tallinn-Zürich lennukile jõuda. Šveitsi pealinnas istusime ümber ja
juba keskpäeval olime Valencia lennujaamas. Siiski saime veel paar tundi
lennujaama ees murul pikutada ja Karl Lukast oodata, sest tema otsustas hoopis
Milano kaudu tulla (jah, me tegelikult teame, et ta tuli 9. klassi lõpureisilt 😊).
Seejärel võtsime takso ja juba 40
minuti pärast olime linnakeses Porto de Sagunto, kus meie peatuspaigaks sai
hotell Vent del Mar (katalaani k. „Meretuul“). Sinine Vahemeri oli meist vaid jalutuskäigu
kaugusel.
Esimene päev möödus aklimatiseerumise
ja puhkamise tähe all, sest ilm oli väga palav ja varajane ärkamine andis
tunda.
12.04 – TEINE PÄEV - KOOPAD
Uudishimust ajendatuna ärkasime
päris varakult. Hommik algas jalutuskäiguga randa, kõndisime promenaadil ja
muulil, nägime haigrut, korjasime ilusaid teokarpe ja kivikesi ning nautisime.
Seejärel ootas ees väljasõit Sant
Josepi koobastesse (Caves de Sant Josep).
Caves de Sant Josep on looduslike
maa-aluste koobaste süsteem, mis asub Euroopa pikimas laevatatavas maa-aluses
jões. Kuna õues oli sooja umbes 30°C, siis mõjus koobastes olev õhk mõnusalt
jahutavalt. Temperatuur koobastes on aastaringselt 20 °C.
13.04 - KOLMAS PÄEV - VALENCIA
Kolmas päev algas
bussisõiduga. Möödusime arvukatest apelsiniistandustest ning umbes poole tunni
pärast maabusime Hispaania suuruselt kolmandas linnas Valencias. Ühistranspordiga
sõitsime Okeanograafia-keskusesse (L’Oceanogràfic), mis on Valencia
Kunstide ja Teaduste linna üks tuntumaid kohti ja ühtlasi ka Euroopa suurim
akvaarium, kus külastajatel on võimalus tutvuda haruldaste ja eksootiliste
mereolenditega. Keskus on jagatud erinevateks piirkondadeks, mis esindavad
maailma erinevaid merekeskkondi, alates Arktika pingviinidest kuni troopiliste
korallriffideni.
Keskuses asub ka Euroopa suurim delfinaarium,
kus lisaks delfiinietendustele pannakse suurt rõhku hariduslikule poolele.
Pärast Okeanograafiakeskuse ja
delfinaariumi külastamist kõndisime läbi Valencia Kunstide ja Teaduste linna,
mis oma futuristliku välimuse, moodsa arhitektuuri ja disaini tõttu on üks enim
pildistatud piirkondi Valencias. Lisaks Okeanograafiakeskusele asub seal veel IMAX-i
teater, planetaarium, interaktiivne teadusmuuseum, ooperimaja jms.
Kuna Valencia kesklinn ja
vanalinn on üsna kompaktsed, siis jõudsimegi varsti oma jalutuskäiguga võimsate keskaegsete väravate juurde, mis
juhatasid meid Valencia vanalinna (Ciutat Vella), mis kuulub Euroopa
uhkeimate hulka. Siin said õpilased oma äranägemist mööda paar tundi ringi
jalutada, linnamelu nautida ja rohul pikutada.
14.04 - NELJAS PÄEV-
JALGSIMATK SAGUNTOSSE
Meie majutuskohast umbes viie
kilomeetri kaugusel asus rannikulinn Sagunto, mis omal ajal oli nii Pürenee kui
ka Rooma asula ning seal on mitmeid ajaloolisi paiku, sealhulgas loss, kust
avaneb vaade linnale, taastatud Rooma teater ja linnamüürid. Linnas on ka
toredaid kirikuid, mida imetleda.
Kuna Saguntosse viis ilus jalgtee
ja vahemaa polnud (meile teadaolevalt) väga pikk, siis tundus väike jalgsimatk
hea mõttena. Mõeldud-tehtud! Kahjuks selgus üsna ruttu, et õpilased õpetajate
entusiasmi ei jaga. Kõige segavamaks faktoriks oli otse lagipähe lõõskav tulikuum
päike. Lisaks selgus, et vahemaa ei ole mitte viis, vaid vähemalt seitse
kilomeetrit pikk. Ja uudis ees ootavatest võimsatest varemetest ei kõlanud väga
motiveerivalt. Leevendust ja silmailu pakkusid siiski teega paralleelselt
kulgevad apelsinipuud ja õitsevad hibiskusepõõsad.
Teekonnal nägime veel mitmeid
varemeid, sattusime juhuslikult Santa Maria de Morvedre kirikusse missale ja
nautisime maalilise kollase kabeli juurest vaadet küpressidele ja alla linnale.
Lõputuna näiva jalgsimatka
tulemusel jõudsime lõpuks siiski oma
peamisesse sihtkohta – mäejalamil asuvasse Rooma teatrisse (Teatro Romano). See
keiser Augustuse ajal ehitatud teater on üks vanimaid Rooma-aegseid teatreid
Hispaanias (ehitatud 1. saj pKr) ja omab suurt rolli riigi kultuuri ja ajaloo
pärandis. Hea akustikaga teater on oluline ka tänu oma detailidele, (nt astmestik
ja lavataust), mis on hästi restaureeritud ning annavad aimu antiikaja teatrist.
Ka tänapäeval on see oluline kultuuripaik, kus korraldatakse etendusi ja
kontserte.
Päeva lõpuks halastasime
õpilastele ja koju tagasi sõitsime taksoga.
Ja veel – müts maha Laura ees, kes vantsis vapralt ja nurisemata terve
tee maha plätudes!
15.04 – VIIES PÄEV - EDEM
Varahommikul kogunesime Maria
Molineri nimelises koolimajas, kus meid võtsid vastu sealse kooli Erasmus+
programmi noored. Koolimajas tehti ekskursioon ja räägiti eesootava nädala
ettevõtmistest. Meiega koos olid lisaks hispaania noortele veel tšehhi noored. Külastasime
ka muusikatundi ning tutvusime Erasmus+ teemaliste stendidega.
Siis oli aeg minna bussile, et
suunduda taas Valenciasse, kus külastasime sadamapiirkonnas asuvat EDEM
(Escuela de Empresarios) ärikooli, mis keskendub ettevõtlusele, juhtimisele ja
innovatsioonile. Kooli eesmärk on
edendada praktilisi oskuseid ja innovatsioonivõimekust, pakkudes tihedat
koostööd kohalike ettevõtete ja tööstusliitudega. Tänu sellele on tudengitel
palju praktikavõimalusi ning seeläbi võimalus ettevõtluskeskkonna
tundmaõppimiseks.
Lisaks kooli tutvustamisele
jagati Erasmus programmi õpilased gruppidesse ja viidi läbi mitmeid praktilisi ja
põnevaid harjutusi ja ülesandeid. Näiteks oli vaja Lego klotsidest valmis
ehitada prototüüp masinast, mis õpilaste elu paremaks/lihtsamaks teeks. Loomulikult
sai iga grupp oma leiutist ka teistele tutvustada.
Pärast aktiivset koolipäeva Valencias
sõitsime tagasi Maria Molineri kooli ja jäime põnevusega ootama kooli hoovis
toimuma pidanud paella töötuba. Pärast pikka ootamist toodi lõpuks lauale kaks
pannitäit valmis rahvusrooga, nii et selle töötoa sisuks oli tegelikult „tõsta
ette ja naudi“. Aga ega me kurtnud, sest kõhud olid tühjad ja paella oli
maitsev.
Siis jäime ootama liivalosside
ehitamise töötuba, aga seletamatul põhjusel seda ei toimunudki… manjaana ehk…
16.04 – KUUES PÄEV – LIIVALOSSID
RANNAS
Hommikul kõndisime hotellist otse
randa, sest pidi toimuma liivalosside ehitamise workshop. Enne seda aga
jalutasime kahe keskkonnateadlasega mööda rannaluiteid ja saime teada, et liivaluidetele
istutatud taimed on sinna pandud eesmärgiga kaitsta rannikualasid, sest taimede
juured hoiavad liiva koos ja see aitab luidetel püsida. Need omakorda mõjuvad
loodusliku kaitsemüürina, kaitstes rannikuala erosiooni eest.
Siis oli aeg rannaspordi käes („cooperation
and learning exercises“). Õpilased jagati gruppidesse ning ühiselt (kohaliku
kooli kehalise kasvatuse õpetaja juhendamisel) tuli läbida kuus tegevuspunkti,
kus pidi tiimiga muuhulgas hüppenööriga hüppama, krabikõndi tegema, täpsust
viskama jne. Tuuline, ent soe ja päikeseline rannapäev lõppes liivalosside
ehitamisega.
17.04 – SEITSMES ÕPIRÄNDE PÄEV
– ORIENTEERUMINE VALENCIAS
Hommikul viidi meid autodega
Sagunto raudteejaama, kust suundusime taas rongiga Valenciasse. Ajaloolise ja
uhke raudteejaama ees jagati õpilased gruppidesse ja ees ootas orienteerumine
vanalinnas. Läbida tuli erinevaid olulisi piirkondi ja vaatamisväärsusi.
Pärast seda kõndisime ühiselt Valencia Kunstide ja Teaduste linna, mis meile oli juba tuttav piirkond
18. 04 – KAHEKSAS PÄEV – VAMOS
A LA PLAYA
Päev algas elevusega, sest ees
ootas põnevust täis päev rannas ja merel. Umbes kilomeetri jagu jalgsikõndi Vahemere-äärsel
rannapromenaadil ja juba jõudsimegi piirkonda Canet de berenguer, kus
asub Valencia ranniku üks kauneimaid randu (Playa de Canet) ja väike
jahisadam, kus saab harrastada erinevaid veespordialasid.
Kuna sealne meri on madal ja lained väikesed, sobis see ideaalselt SUP-laua ja kanuusõidu koolituseks ja merel lustimiseks. Õnneks oli ka ilmataat meie poolt, sest õhutemperatuur oli umbes 24 kraadi ja vesigi polnud kõige külmem.
19.04 – ÜHEKSAS PÄEV – SAGUNTO
Ennelõunase aja sisustas hispaania
noorte koostatud ja läbiviidud orienteerumismäng/maastikumäng Saguntos. Paljud
kohad olid meile juba varasemast tuttavad (vt neljas päev). Linnaorienteerumise
viimaseks punktiks oli Sagunto linnavalituse hoone, kuhu meid ka lahkelt sisse
kutsuti. Meid võtsid vastu kohalik linnapea Darío Moreno ja haridusnõunik Raúl
Palmero. Sündmust kajastas isegi kohalik
ajaleht.
El
Ayuntamiento de Sagunto recibe al alumnado de dos centros escolares de
República Checa y Estonia
Kuna see oli meie programmi
viimane päev, aga meie lend väljus alles järgmisel päeval, siis pärast hüvastijättu
kohalike ja tšehhi noortega külastasime veel iseseisvalt Sagunto lossi (Castillo
de Sagunto) ja ajaloomuuseumit. Loss on üks Hispaania tähelepanuväärsemaid
ajaloolisi monumente, mis asub Sagunto linna kohal mäe tipus ja seetõttu
avanesid sealt võrratud vaated.
Pärastlõunal suundusime veel tagasi Valenciasse, kus Hop-on-Hop-off bussiga ringi sõites saime osa selle linna ilust ja võlust.
20. 04 – KÜMNES PÄEV – EL FINAL
Varahommikul sõidutas takso meie
väsinud, kuid suure kogemustepagasi võrra rikkama reisiseltskonna lennujaama.
Ja ehkki õues oli pime, jahe ja sadas vihma (mida seal väidetavalt harva
juhtub), oli hinges soe ja rõõmus tunne – tänulikkus uute sõprade, tuttavate ja
kogemuste üle. Eks me omavahelgi õppisime üksteist paremini tundma 😊
Kommentaarid
Postita kommentaar